Metoda

1 (2)Pred desetimi leti smo odprli zasebni vrtec Sončni žarek v Stari Loki z namenom, da bi v njem vzgajali nove generacije otrok, ki bodo jutri, v  njihovi  prihodnosti, živeli za dobro svojega naroda in hkrati vsega človeštva. V vzgojno-izobraževalnem programu želimo vzgajati za prave vrednote, kot so mir, pravičnost, nenasilje, kultura dajanja, kultura sprejemanja drugačnega od sebe, tako, da postavimo v središče vzgojnega procesa ljubezen kot največjo vrednoto. Metodologija izhaja iz dialoga, ki je izhodiščna točka našega timskega dela v celotnem kolektivu, z otroci, s starši, z drugimi vrtci, šolami in različnimi institucijami. 4Vzgojni program prav zato gradimo na temelju pedagogike skupnosti, kajti njeni posamezni elementi nam pomagajo pri uresničevanju naših zastavljenih ciljev.

Predvsem želimo odkrivati nove pedagoške vsebine, nove metodologije, s katerimi bomo lahko oblikovali nove generacije otrok. To je vizija vzgoje, ki razvija otroka v celoti. Težimo k zavestni izkušnji, ki gre skozi življenje, vzgojni dimenziji, ki obstaja zaradi edinstvenosti otroka kot osebe.  Samo tako bomo lahko IMG_3067_resizeprispevali k oblikovanju  nove družbe, ki bo razvijala prave vrednote kot so: solidarnost, svoboda, sprejemanje drugega,  medsebojnost, mir…

Začeli smo z dvema skupinama otrok, starosti od 3 do 6 let. Od septembra 2009 pa smo v novi stavbi in tako smo lahko odprli vrata še otrokom jasličnih oddelkov. Danes imamo šest skupin otrok, tri jaslične oddelke, ki si sledijo po starosti in tri oddelke otrok, starih od 3 do 6 let.

Po vzoru odnosov v družini, ima vsak starejši otrok nalogo, da skozi vse leto skrbi in pomaga enemu

IMG_2184_resize mlajšemu otroku. To je odnos »zaščitnika in varovanca«. Uči ga pripraviti mizo, si pravilno umiti roke, skrbeti za garderobo, mu pove, kako se imenuje kakšen cvet v vrtu…

Dan želimo preživeti v ozračju miru, vedrine, harmoničnosti med vsemi, ko pa ne gre, poskušamo obrniti list, prosimo drug drugega za odpuščanje, saj vemo, da je vsaka ovira odskočna deska na poti zorenja osebnosti.

V kolektivu vse bolj doživljamo, da živimo šolo življenja: naši medsebojni odnosi so vedno na preizkušnji in zato je za nas vsak najmanjši pa tudi velik napor izredno dragocen. Npr. ena izmed nas je rekla: »Včasih je težko sprejeti kritiko, ker je povezana z bolečino, potem pa z vsem naporom nočem analizirati nastale situacije in poskušam verjeti v ljubezen tistih, ki delijo življenje v vrtcu skupaj z menoj. To je neprestana in  čudovita vaja začenjanja znova, to so vse večji in hitrejši skoki, ki v meni odkrivajo nove razsežnosti vzgojitelja.« Otrok živi v tem ozračju osem ur na dan in staršem prenese s svojim vedenjem ta novi stil življenja, ki se tako prenaša tudi na družino. Nova mamica nam je rekla: »Maja ni nikoli želela pospravljati igrač. Sedaj pa glasno komentira, da nekdo pač mora pospraviti igrače in jih  pospravi za seboj.« Spet drugi želi doma samostojno jesti, kar se do sedaj ni dogajalo.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANačin in glasnost pogovarjanja imamo v vrtcu določen s štirimi barvami. V času kosila so si otroci izbrali zeleno barvo, kar pomeni, da se bodo med kosilom normalno, ne preveč glasno pogovarjali, zato, da se bodo lahko slišali med seboj. Večkrat starši pripovedujejo, da sedaj tudi doma otrokom odgovarja zelena barva med kosilom. Pravijo, da so jo iz vrtca vzeli in odnesli domov. Vsako jutro je pozdrav »dobro jutro« s starši in otroki  znak, da bomo ta dan preživeli skupaj v zaupanju in veselju, da se zopet vidimo.

Imamo kocko prijateljstva. To je kocka, na kateri se nahaja šest gesel, pravil, kako naj gradimo odnose z drugimi. Podarila sta nam jo Tik in Tak, simpatična klovna, ki sta naša zvesta spremljevalca predvsem v prvih mesecih uvajalnega obdobja in nato čez vse leto. Vsakokrat, ko se pojavita, prineseta posebno veselje in ozračje. Otroci se z njima lahko identificirajo, gledajo njun način obnašanja, sprejemanja drug drugega, opazujejo ju pri reševanju medsebojnih konfliktov, občudovanju in spoštovanju vsega ustvarjenega. Kocko prijateljstva vržemo vsako jutro, čez dan pa si povemo naša doživetja in jih zapišemo. Npr.:

»Kadar gremo na sprehod, želim vedno biti prvi v vrsti, ko pa se spomnim, da moram imeti rad vse, prepustim prvo mesto drugemu«.

» Na Tv so risanke Ninja želve, ki so zelo agresivne. Takrat vedno ugasnem TV.«OLYMPUS DIGITAL CAMERA

»V vrtec je prišla nova deklica, ki je jokala. Spomnil sem se, da jo lahko potolažim in sem šel hitro k njej.«

»Včasih mi kakšna hrana ni všeč, vendar jo pojem brez godrnjanja.«

Vrtec v pravem pomenu besede je organizacija otrokovih aktivnosti: prilagojen je na njihovem delovanju. Vse otrokove vloge in funkcije, ki jih tekom dneva izvršuje, so med seboj prepletene v močno mrežo, kjer se razvijajo vrednote pomaganja, poslušanja, odgovornosti.

Poseben didaktiči pripomoček je muzej drobnarij, ki je sestavljen iz različnih enostavnih stvari, ki se povsem spontano najdejo v otroških žepih. To so kamenčki, perje, listi, žeblji… Od otrok zahtevajo veliko zavzetost, ko opazujejo, razporejajo, urejajo, razločujejo, serirajo, planirajo… Naše načelo je, da nič ni nekoristno, že znamo dobro uporabiti in izkoristiti. In zato se v tem kotičku množijo trenutki in procesi prilagajanja, nizanja misli, razmišljanja in ponovnega ustvarjanja in tako pomagamo pri socialnem in etičnem razvoju posameznika in skupine.

2013-02-14 09.38.21Otrok je del skupnosti. Čutiti mora pripadnost skupini. Skupnost pa je edina sposobna, da ga obrani uniformiranosti, izključevanja, ločevanja, izolacije, osamljenosti, neetičnosti. Samo življenje v skupnosti zadovoljuje glavne in pomembne pravice otroškega obdobja kot so: komunikacija, socializacija, samostojnost, samopodoba in domišljija.

Nekaj generacij otrok je že v osnovni šoli. Z mnogimi imamo še vedno stike preko mlajših bratcev ali sester, ki so v vrtcu. Z njimi se srečujemo na različnih prireditvah, proslavah in vidimo njihovo rast in sposobnost sodelovanja, pomaganja. Zato nam spontano pride na misel kitajski rek:

 

Če želiš planirati za pet let naprej, posadi riž.

Če želiš planirati za petdeset let naprej, posadi drevo.

Če želiš planirati za sto let naprej, vzgajaj otroke.